Анотація власного досвіду роботи
Негрич Альони Михайлівни,
методиста Будинку творчості дітей та юнацтва м.
Чернівців
Інноваційна діяльність – це гарно
організована, раціональна і систематична робота
П. Друкер
Тема досвіду: «Впровадження
інноваційних технологій в організацію методичної роботи з підвищення
професійної майстерності керівників гуртків»
Актуальність досвіду полягає в тому,
що у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі
рівень позашкільної освіти значною мірою залежить від результативності
запровадження інноваційних технологій навчання і виховання.
Сучасні тенденції в освіті вимагають
розробки нових концептуальних засад переведення закладу позашкільної освіти з
режиму функціонування в режим випереджального розвитку.
Першочергового значення набуває проблема
створення в педагогічних колективах атмосфери творчості, упровадження
інноваційних технологій навчання та виховання, передового педагогічного
досвіду, розвитку професійної компетентності педагогів, ефективної системи
науково-методичного супроводу, їх неперервного професійного зростання.
Сучасному позашкільному закладу потрібен
не лише хороший педагог, а й педагог-майстер, педагог-новатор, педагог-технолог.
Таким чином, впровадження інноваційних
технологій в організацію методичної роботи у Будинку творчості дітей та юнацтва
з підвищення професійної майстерності керівників гуртків сприяє удосконаленню
їх психолого-педагогічної, професійної підготовки, науково-теоретичного і
культурного рівня та набуття професійних цінностей.
Головною
метою моєї роботи
як методиста:
·
створення
умов для формування у педагогів індивідуальної, авторської, нової
високоефективної системи професійних потреб їх творчого педагогічного
потенціалу;
·
згуртування
педагогічного колективу як колективу однодумців, виявлення, узагальнення й
популяризацію перспективного педагогічного досвіду.
Розпочинаю свою роботу з
керівниками гуртків із вивчення індивідуальних особливостей кожного. Мене
цікавить не лише педагогічна діяльність, але й ставлення до неї. Основні
функції своєї методичної діяльності визначаю на основі аналізу проведеного
діагностування. Для цього розробляються діагностичні анкети. Все це
враховується при плануванні засідань методичних об’єднань, Школи педагогічної
майстерності, навчання молодих педагогів та інших форм методичної роботи, що
дає змогу виявити рівень професійної підготовки керівників гуртків та змістовно
спланувати методичну роботу.
Важливу роль у
навчально-виховному процесі відіграють нестандартні форми методичної роботи, а саме:
психолого-педагогічні семінари-практикуми, тренінги, ігрові вправи,
коучинг-сесія, педагогічний КВК, ток-шоу «Маю думку», творча майстерня
«Арт-педагогіка», клуб «Що? Де? Коли?», навчальні майстер-класи тощо.
Найчастіше інтерактивні
форми роботи використовуються під час проведення педагогічних рад, змінюючи
стандартний підхід до проведення засідань, застарілі форми на нові – дискусії,
ділові ігри, конференції.
Такі форми роботи цікаві для
педагогів, вони вносять у навчально-виховний процес свіжі думки, нові ідеї,
сприяють згуртуванню колективу, вчать критично мислити, розв’язувати складні
проблеми на основі аналізу відповідної інформації, зважати на альтернативні
думки, допомагають зняти суб’єктивні бар’єри у спілкуванні.
Щороку значна методична допомога
надається керівникам БТДЮ в між атестаційний період для узагальнення, пропаганди,
поширення інноваційних методів педагогічної діяльності у Всеукраїнських конкурсах
професійної майстерності педагогічних працівників «Джерело творчості» та на
кращу методичну розробку серед педагогів позашкільних навчальних закладів.
Значна увага звертається на
змістовно-технологічний аспект проведення занять, впровадження в
навчально-виховний процес методів інноваційного пошуку: методу дослідження,
наукового осмислення нововведення, моделюванню реальних ситуацій, методу
розробки авторських і реалізації навчальних програм, проектів, діагностування,
аналізу кількісних та якісних показників інноваційного пошуку.
Останнім часом значно зріс інтерес
керівників гуртків до використання таких технологій на заняттях, під час яких
вихованці навчаються творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично
реалізовувати засвоєнні знання та вміння. У результаті використання
інноваційних технологій у спільній діяльності педагога з вихованцем значно
покращилась мотивація гуртківців до навчально-виховного процесу.
Колектив, підготовлений до інноваційної
діяльності, має сформовану високу комунікативну компетентність. Така
компетентність складається з уміння адекватно передавати інформацію, оцінювати
її реалістичність, здатності налагоджувати конструктивний діалог з колегами,
вихованцями та їх батьками.
Важливим фактором стимулювання педагогів
БТДЮ до самоосвіти та самовдосконалення є взаємовідвідування гурткових занять
колегами, проведення відкритих, панорамних, інтегрованих, спільних творчих
занять.
Однією із важливих форм роботи із
педагогічними працівниками є робота з молодими спеціалістами, яка успішно
налагоджена у закладі. За кожним молодим керівником гуртка закріплений
наставник, який допомагає їм поступово формувати професійні вміння та навички,
які відповідають вимогам сьогодення до педагогічної науки та практики, що
зумовлюють виконання завдань педагогічного колективу.
Таким чином методист у ході всіх етапів
навчання виступає як радник, тим самим створюючи атмосферу співробітництва.
Адже тільки в такій атмосфері відбувається творче зростання вихованців нашого
закладу, з’являється прагнення до пошуку, дослідження, успіху. А це, напевно,
найголовніше, тому що успіх породжує бажання вчитися й удосконалюватися.
Реалізуючи інноваційні підходи у навчанні педагогів, потрібно враховувати,
що дорослі – це досвідчені учні, які вміють навчатися, мають професійний і
життєвий досвід. Вони можуть мати більше упереджень, комплексів і стереотипів,
аніж діти, проте їхні запити і потреби чіткі, усвідомлені, інтереси усталені,
погляди сформовані й виважені. Педагоги-практики із задоволенням опановують
новий для них вид діяльності, приміряють на себе нову роль, очікуючи позитивні
результати.
Отже, навчання керівників гуртків у
системі методичної роботи в міжкурсовий період сприяє не лише істотному
підвищенню теоретичної, методичної і практичної підготовки, але й зростанню
їхньої професійної компетентності. Інноваційні підходи в організації навчання
дорослих стають основою нової філософії освіти дорослих, що відповідає таким
основним вимогам: урахування особливостей навчального процесу, його змісту і
структури, здібностей, інтересів і потреб педагогів; варіативності та особистісно-орієнтованої
спрямованості навчального-виховного процесу, внаслідок чого знання, уміння й
навички керівників гуртків перетворюються на засіб, завдяки якому формується
готовність до формування життєвих компетенцій у вихованців, до застосування
інноваційних технологій навчання.
Саме тому ми працюємо над тим, щоб
методична робота у нашому закладі була
максимально гнучкою та сприяла підвищенню інноваційного потенціалу педагогів і
якості освітнього процесу.
Досвід моєї методичної роботи
неодноразово презентувався на засіданнях методичних об’єднань для заступників
директорів, методистів, заввідділами закладів позашкільної освіти м. Чернівців.
Є така притча «Про олівець»:
Перш ніж покласти олівець у коробку Майстер відклав
його вбік.
«Є п’ять істин, які ти повинен знати до того, як я
відправлю тебе у світ, — сказав Він олівцю. – Завжди пам’ятай про них, і тоді
ти станеш найкращим олівцем.
По-перше, ти зможеш зробити багато великих справ, але
лише в тому разі, якщо дозволиш іншому тримати себе в його руці.
По-друге, ти час від часу будеш переживати болюче
обточування, але це потрібно, щоб стати добрим олівцем.
По-третє, ти будеш здатним виправляти свої помилки.
По-четверте, твоя найбільш важлива частина буде завжди
всередині тебе.
І по-п’яте, на якій би поверхні тобою не писали, ти
завжди залишатимеш свій слід. Незалежно від свого стану, ти повинен писати».
Олівець зрозумів і пообіцяв пам’ятати про це. Його
поклали в коробку з надією в серці чекати свого часу.
Якщо поставити себе на місце олівця, потрібно завжди
пам’ятати ці п’ять істин, ніколи не забувати їх, і тоді ти станеш настільки
доброю, справедливою, професійною людиною, наскільки можна бути.
Альоно Михайлівно вітаю Вас з перемогою.
ВідповістиВидалити